Marketing en communicatie
Paleis Het Loo,
een internationale
‘worth a visit’
Paleis Het Loo is een plek waar iedereen zich thuisvoelt; voor een bezoek aan het paleis of een dagje uit met de familie. Paleis Het Loo is een historische plek waar je naartoe wil, maar ook terugkomt. Paleis Het Loo, een ‘must see’ en internationaal topmuseum.
Ontdek het zelf-campagne
Paleis Het Loo is een merk dat iedereen aanspreekt. Het museum is veel meer dan een paleis, het is een plek waar je geweest moet zijn om Nederland en Oranje beter te leren kennen. Een bezoek aan het paleis, een tentoonstelling of de tuin roept emotie op: over de Nederlandse geschiedenis, cultuur en het koningshuis. Het museum vertelt meeslepende verhalen, laat de veelkleurigheid van Oranje zien, ook vanuit verschillende perspectieven. Zo komt Oranje dichterbij, ongeacht je mening, afkomst, leeftijd of gender. Paleis Het Loo nodigt en daagt uit: ‘Ontdek het zelf’.
Televisie
Paleis Het Loo was opnieuw het decor van de achtdelige NTR-serie Het verhaal van Nederland. Dit keer ging het over Oranje-Nassau en het ontstaan van onze monarchie als zijnde ‘Het verhaal van Oranje’. Paleis Het Loo was ook de locatie voor interviews met Oranjebiografen voor de documentaire Beatrix. De documentaire is intussen op Videoland van start gegaan. Ter gelegenheid van het twintigjarige bestaan van het televisieprogramma Blauw Bloed was er een speciale uitzending op Paleis Het Loo en op 21 december was het museum de locatie voor de kerstspecial van het kinderprogramma Zappelin. Al zingend beleefden Fenna en haar buurman Ron en postbode Bert de meest spannende avonturen.

Campagnes en online zichtbaarheid
Door de optimalisatie van de Search Engine Optimazation (SEO) en Search Engine Advertizing (SEA) was Paleis Het Loo online beter vindbaar, zowel via betaalde advertenties als onbetaalde publiciteit en via Always-on-campagnes, aangevuld met tijdelijke campagnes gericht op het programma en tentoonstellingen. Ook was het museum meer aanwezig op kanalen als Pinterest en TikTok.
Belangrijk was de zichtbaarheid op plekken met veel toeristen, bijvoorbeeld via advertenties op de Keukenhofbussen en Regiobussen in de Randstad, outdoor-reclames in de brede regio van Apeldoorn, vakantieparken in de omgeving en in glossy’s, flyers en kranten. Er was een huis-aan-huiscampagne in de provincie Gelderland en veel redactionele aandacht in de grotere regionale kranten en tijdschriften, zoals vermeldingen in Indebuurt en de media-uitingen van DPG Media.
Landelijk trok het museum aandacht van Ster online tot ANWB. De tentoonstelling Bloom was van het voorjaar tot en met de zomer onderwerp van influencers en kreeg online veel aandacht via eigen kanalen en sponsoring. Tuin- en lifestylebladen kregen scoops van en over de tentoonstelling, doorgaans gelinkt aan commentaren van conservatoren of programmamakers. Paleis Het Loo startte een partnership met Pols Potten die voortgezet werd na afloop van de tentoonstelling. In de grand foyer stelden medewerkers van de bloemenkamer vazen op hedendaagse wijze samen en in de museumshop waren miniatuurversies te koop. Ook was er de kortingsactie (speciale pas) ‘Bezoek de tuin!’ in het mei-nummer van Gardeners’ World.
De openingen van de tentoonstellingen stonden volop in de belangstelling van de media. De tentoonstelling Queens by Andy Warhol kreeg wereldwijde aandacht van de pers, mede vanwege het bezoek van prinses Beatrix. Ook verschenen er in de nationale en internationale royaltybladen artikelen en reportages over deze In-focus tentoonstelling.
Website
806.429
Gebruikers
1.296.987 (-14%)
Sessies
30 miljoen (+23%)
Social reach (impressies)
Volgers
54.401 (+4%)
17.902 (+23%)
8.178 (+12%)
462
250.996
YouTube vertoningen
1.255
TikTok
1,3 miljoen
TikTok berichtweergaven
35.002 (+40%)
Nieuwsbrief
8,4
Paleis Het Loo
8,6
Paleis
8,8
Paleisdak
8,2
Restaurant: balzaal
8,3
Restaurant: prins Hendrik garage
8,4
Bloom
8,2
De Oranjes
+47
Net Promotor Score*
64%
Herhaalbezoek
36%
Nieuwe bezoekers
Waarderingen
* De score geeft de klantloyaliteit en -tevredenheid weer. Het draait om de vraag of iemand een bezoek aan bijvoorbeeld Paleis Het Loo aanbeveelt. De respondent antwoordt met een score van 0 tot 10. Er wordt onderscheid gemaakt in Promotors (score 9-10), Neutrals (score 7-8) en Criticasters (score 0-6). De score volgt uit % Promotors - % Criticasters.




